Bijscholen loont, iedereen zou het moeten doen!!!
De automotive branche verandert in sneltreinvaart en het is essentieel om mee te kunnen in deze transitie (zowel technisch als commercieel). Veel talentvolle techneuten groeien in de branche door naar andere functies, waar andere skills voor gevraagd worden. Dit is wat ook Raymond Klein Koerkamp in de praktijk ondervond. Hij heeft zijn MTS Autotechniek afgerond en is bij verschillende garagebedrijven als autotechnicus aan de slag gegaan. Door zich verder te ontwikkelen is hij doorgegroeid als filiaalmanager. Helaas heeft hij vanwege privéomstandigheden tussentijds in een andere sector moeten werken, maar zijn passie blijkt toch bij de autotechniek te liggen.
Raymond is anderhalf jaar geleden aan de slag gegaan als receptionist/occasionmanager bij Harrie Dijk Autoservice & Familycars, een prachtig familiebedrijf. Het is een echte dorpsgarage met veel vaste klanten, waarbij vertrouwen, service en persoonlijke aandacht belangrijke kernwaarden zijn.
De al opgedane klantgerichte skills van Raymond passen mooi bij deze kernwaarden. Echter merkte hij ook dat de consument erg is veranderd en er andere commerciële en klantgerichte skills vereist zijn om zijn functie op een goede manier uit te kunnen oefenen. De consument wordt steeds mondiger en de transparantie van dienstverlening is sterk toegenomen dankzij internet. Daarom vindt Harrie Dijk het belangrijk dat zijn medewerkers, waaronder Raymond, zich blijven ontwikkelen.
Koskamp Opleidingen gaat over optimaal voorbereid zijn op de toekomst. Of je nu monteur, leidinggevende, commercieel of receptionist bent. Raymond heeft tijdens de commerciële opleiding bij Koskamp geleerd om de klantbehoefte te achterhalen en hierop te anticiperen. Hij heeft bijvoorbeeld interessante gesprekstechnieken geleerd, die enorm praktisch toepasbaar zijn. Het gaat onder andere om het stellen van de juiste vragen, goed luisteren en samenvatten.
Door het volgen van de commerciële opleiding en de toepassing in de praktijk, merkt Raymond dat hij de klantrelatie heeft kunnen verbeteren (en er veel onnodige discussies over facturen is voorkomen).
Ook slimme trucs op het gebied van “cross en up selling” hebben zijn vruchten in de praktijk afgeworpen. Samen met zijn team is hij ook de afgelopen periode gestart met het verbeteren van het aantal “wow punten” voor zijn klanten. Harrie Dijk wil de klanten blijven verrassen en verwachtingen overtreffen.
Het afgelopen jaar is de omzet van de werkplaats met 20% verhoogd!. Harrie Dijk is er van overtuigd dat de opgedane skills bij Koskamp Opleidingen hieraan een belangrijke bijdrage hebben geleverd.
Harrie Dijk raadt iedereen aan om zeker te blijven bijscholen!.
De training is mede mogelijk dankzij de scholingsvouchers van Overijssels Vakmanschap.